Yosemite National Park

13 april 2017 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Lower Yosemite FallCas na de trail, de Half Dome op de achtergrondInspiration PointOp de top na de klim!Inspiration Point: Half Dome & El CapitanLower Yosemite Fall

Lieve mensen,

Vanuit San Francisco zijn we 's ochtends vroeg vertrokken (woensdag 12 april) in de richting van Yosemite National Park. De weg, Highway 140, was echt prachtig, vol met mooie plaatjes en uitzichten. Na een reis van bijna 5 uur kwamen we 's middags om 14.00 aan in het park. De valley tour (ja, alweer een bus) die ons langs alle hoogtepunten zou leiden was vol, dus zijn we zelf op verkenning uitgegaan. We hebben gewandeld naar de Lower Yosemite Fall (zie waterval foto). Vervolgens werd ons aangeraden om de hiken via de Upper Yosemite Fall Trail, ongeveer 10 kilometer in totaal van boven naar beneden. Nou, dat was zwaar kan ik jullie vertellen. Er was een soort van pad gecreëerd met stenen en rotsblokken, maar het was alles behalve makkelijk. We moesten zelfs over watervalletjes klimmen. Op het hoogste punt waren we op 1500 meter hoogte. Iedereen liep er goed uitgerust bij, maar wij in onze spijkerbroek met sneakertjes. Wél een hele mooie Eastpack rugzak. Vooral ik ben een paar keer goed uitgegleden. Maar we voelden ons erna wel echte reizigers! We hebben 3 uur over de klim gedaan. Het was deze middag gelukkig goed weer en we konden dan ook prachtige foto's maken vanaf Inspiration Point, die uitkijkt over de vallei. Vanaf dit punt zagen we zowel Half Dome (2369 meter hoge rots) als El Capitan (2307 meter hoge stuk graniet). Met zonsondergang was dit een waanzinnig gezicht. Hierna zijn we richting ons hotel gereden in Oakhurst, wat nog 1,5 uur rijden was. Ja, het park is groot en alle lodges binnen het park waren vol. Deze weg, de Highway 41, was echt doodeng...

De volgende dag vroeg uit de veren want we wilden de valley tour van 10.45 halen. En toen ... ging het sneeuwen. Toen moesten we wel eventjes slikken. Gelukkig sneeuwde het in de vallei niet meer, maar het regende wel flink. Totaal het tegenovergestelde van de dag ervoor. Voor 19$!! poncho's gekocht, zodat we het weer konden trotseren. De guide was echt een toffe kerel, vol met mooie historische verhalen over het park. Jammer dat door het weer de bergen en rotswanden bijna niet te zien waren, deze waren ingepakt door mist. Door de jaren heen is het park veel denser geworden. Er zijn eigenlijk teveel bomen, waardoor er nu geplande branden worden aangestoken. Dit zodat de kleine en zwakke bomen sterven en de grotere nog sterker worden. Hij vertelde ook over het waterlevel in 1997, toen het park helemaal onder water stond. De vallei is ontstaan door een gletsjer die door de rotsen schuurde. Deze rotsen vormen nu als het ware de buitenmuren van het park. Als laatste, we hebben zelf geen beren gezien, maar wel coole verhalen gehoord van de guide. De beren zijn erg intelligent en stelen vaak eten van kampeerders. We hebben in ieder geval de hoogtepunten van Yosemite kunnen bewonderen!

Op dit moment zijn we in ons hotel in Visalia. Next stop: Sequoia National Park, het park met de reuzensequoia bomen, ookwel mammoetbomen!

P.S. We hebben nog veel meer natuurfoto's!